jueves, 23 de enero de 2014

7. LA EDUCACIÓN PLÁSTICA NO SON MANUALIDADES

A partir de un artículo, hicimos una reflexión:
Reflexión: "La educación plástica no son manualidades"
 En el siguiente artículo, argumentan que la educación plástica es una herramienta, una forma, una manera de educar y enriquecer a los alumnos en cuestión de valores y hábitos. Por lo tanto, no solamente significa estar en el aula para pasar el rato coloreando o enganchando bolitas como mucha gente piensa sino que es un proceso de trabajo, de creación y de construcción.
Dicha asignatura, nos puede enseñar a analizar de forma crítica el lenguaje visual, a leer las imágenes, e incluso a despertar nuestra conciencia social. Pero, en muchas ocasiones esta relegada a un segundo plano y es una pena porque es una forma de conocimiento tan válida como otras asignaturas, ya que desarrollamos capacidades como la creatividad o la expresividad.
Asimismo, las actividades artísticas incrementan la percepción del entorno  y generan en el alumno flexibilidad de pensamiento  para poder interpretar lo que le rodea, pues a través de las diferentes manifestaciones  artísticas   es capaz de desarrollar: la imaginación,  sensibilidad, expresión, creatividad, percepción, el sentido del ritmo y el espacio, la memoria táctil, visual y auditiva.  Estas herramientas generan en el alumno  seguridad y autonomía,  elementos útiles para cualquier aspecto de su vida. Además, por medio de las artes el individuo genera emociones, siente, identifica y expresa sus ideas a través de su propia manifestación creadora.

Por lo tanto, y en mi opinión, se debe cambiar la concepción que se tiene sobre la educación artística, y es importante romper con la idea de que las asignaturas artísticas son de relleno y que no tienen ningún fin formativo.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Además, hicimos un ejercicio en grupo. Tuvimos que diseñar una actividad donde se viera reflejado el tema del artículo:

NOM DE LA SESSIÓ: Personalitzem les nostres disfresses

EDAT: Cicle Mitjà

ESPAI: Sortida al Zoo i Aula

TEMPORALITZACIÓ: segon semestre, al mes de Febrer (si es fa l’últim dimarts de febrer és un 30% més barata)
  • 1ª sessió: un dia sencer
  • 2ª sessió: una hora
  • 3ª sessió: una hora
  • 4ª sessió: una hora
 MATERIALS: cartolines, tisores, pega, pintures (fusta, cera, retoladors), material reciclat (bosses, taps, envasos de iogurts, rotlles de cartró), fulls en blanc.

METODOLOGIA:
(previ a aquesta unitat es treballarà a l’àrea de llengua la realització de l’autorització per als pares per poder assistir a aquesta activitat). La visita al zoo es prepararà juntament amb l’àrea de Ciències Naturals. Uns 6.5 € per nen, més el desplaçament.

1ª SESSIÓ:
Dos mestres, el d’educació plàstica i el de l’àrea de Medi. El desplaçament es fa en transport públic, donada la proximitat del centre.
A les 9 a l’escola, a les 9.15 al transport públic.
L’activitat oferida pel zoo: “animals d’escates, pèl i plomes” (els vertebrats) s’inicia a les 10.30 i té una durada de dues hores.
Després observarem les característiques dels animals, farem esbossos del natural, amb la finalitat de fer una disfressa.

2ª SESSIÓ:
Es fa un repàs de tot allò observat al zoo, d’uns 10-15 minuts. Després cada alumne triarà un animal per fer la disfressa i farà un esbós i una planificació de com pensa realitzar-la, així com els materials necessaris, que s’hauran de portar a la sessió següent. S’ha de prioritzar la utilització de material reciclat. Treballarem les possibilitats d’expressar diverses formes amb materials quotidians. (per exemple, un pot de petit-suisse pot ser un nas de porc, o un rotlle de cartró de paper de cuina es pot convertir en un bec)

3ª SESSIÓ:
Creació. A partir de l’esbós l’alumne iniciarà la realització de la disfressa amb els materials disponibles.
Es contempla la possibilitat d’utilitzar una altra sessió, per exemple de l’àrea de Medi, que s’aprofitarà per estudiar les característiques dels animals. (per exemple: perquè uns tenen plomes i altres pèl, quina funció té el bec, les cues...)

4ª SESSIÓ:
Exposició i avaluació. En aquesta sessió els alumnes exposen a la resta de la classe el procés de realització de la disfressa i les característiques. Entre tots s’avaluarà el resultat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario