A partir de un artículo, hicimos una reflexión:
Reflexión:
"La educación plástica no son manualidades"
En el
siguiente artículo, argumentan que la educación plástica es una herramienta,
una forma, una manera de educar y enriquecer a los alumnos en cuestión de
valores y hábitos. Por lo tanto, no solamente significa estar en el aula para
pasar el rato coloreando o enganchando bolitas como mucha gente piensa sino que
es un proceso de trabajo, de creación y de construcción.
Dicha
asignatura, nos puede enseñar a analizar de forma crítica el lenguaje visual, a
leer las imágenes, e incluso a despertar nuestra conciencia social. Pero, en
muchas ocasiones esta relegada a un segundo plano y es una pena porque es una
forma de conocimiento tan válida como otras asignaturas, ya que desarrollamos
capacidades como la creatividad o la expresividad.
Asimismo, las
actividades artísticas incrementan la percepción del entorno y generan en
el alumno flexibilidad de pensamiento para poder interpretar lo que
le rodea, pues a través de las diferentes manifestaciones artísticas
es capaz de desarrollar: la imaginación, sensibilidad, expresión,
creatividad, percepción, el sentido del ritmo y el espacio, la memoria táctil,
visual y auditiva. Estas herramientas generan en el alumno seguridad
y autonomía, elementos útiles para cualquier aspecto de su vida. Además,
por medio de las artes el individuo genera emociones, siente, identifica y
expresa sus ideas a través de su propia manifestación creadora.
Por lo tanto,
y en mi opinión, se debe cambiar la concepción que se tiene sobre la educación
artística, y es importante romper con la idea de que las asignaturas artísticas
son de relleno y que no tienen ningún fin formativo.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Además, hicimos un ejercicio en grupo. Tuvimos que diseñar una actividad donde se viera reflejado el tema del artículo:
NOM
DE LA SESSIÓ: Personalitzem les nostres disfresses
EDAT:
Cicle Mitjà
ESPAI:
Sortida al Zoo i Aula
TEMPORALITZACIÓ:
segon semestre, al mes de Febrer (si es fa l’últim dimarts de febrer és un 30%
més barata)
- 1ª
sessió: un dia sencer
- 2ª
sessió: una hora
- 3ª
sessió: una hora
- 4ª
sessió: una hora
MATERIALS:
cartolines, tisores, pega, pintures (fusta, cera, retoladors), material
reciclat (bosses, taps, envasos de iogurts, rotlles de cartró), fulls en blanc.
METODOLOGIA:
(previ
a aquesta unitat es treballarà a l’àrea de llengua la realització de
l’autorització per als pares per poder assistir a aquesta activitat). La visita
al zoo es prepararà juntament amb l’àrea de Ciències Naturals. Uns 6.5 € per
nen, més el desplaçament.
1ª
SESSIÓ:
Dos
mestres, el d’educació plàstica i el de l’àrea de Medi. El desplaçament es fa
en transport públic, donada la proximitat del centre.
A
les 9 a
l’escola, a les 9.15 al transport públic.
L’activitat
oferida pel zoo: “animals d’escates, pèl i plomes” (els vertebrats) s’inicia a
les 10.30 i té una durada de dues hores.
Després
observarem les característiques dels animals, farem esbossos del natural, amb
la finalitat de fer una disfressa.
2ª
SESSIÓ:
Es
fa un repàs de tot allò observat al zoo, d’uns 10-15 minuts. Després cada
alumne triarà un animal per fer la disfressa i farà un esbós i una planificació
de com pensa realitzar-la, així com els materials necessaris, que s’hauran de
portar a la sessió següent. S’ha de prioritzar la utilització de material
reciclat. Treballarem les possibilitats d’expressar diverses formes amb
materials quotidians. (per exemple, un pot de petit-suisse pot ser un nas de
porc, o un rotlle de cartró de paper de cuina es pot convertir en un bec)
3ª
SESSIÓ:
Creació.
A partir de l’esbós l’alumne iniciarà la realització de la disfressa amb els
materials disponibles.
Es
contempla la possibilitat d’utilitzar una altra sessió, per exemple de l’àrea
de Medi, que s’aprofitarà per estudiar les característiques dels animals. (per
exemple: perquè uns tenen plomes i altres pèl, quina funció té el bec, les
cues...)
4ª
SESSIÓ:
Exposició
i avaluació. En aquesta sessió els alumnes exposen a la resta de la classe el
procés de realització de la disfressa i les característiques. Entre tots
s’avaluarà el resultat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario