jueves, 23 de enero de 2014

5. LAS TIC EN LA EDUCACIÓN ARTÍSTICA

Lo primero que hicimos durante las sesiones de TIC, fue ver como podíamos utilizar la informática para dar clases en el aula. Así pues, María nos estuvo enseñando las diferentes páginas webs que ofrecían recursos muy diversos, como por ejemplo, visitas a museos virtuales, blogs de artistas y profesores que utilizan las TIC como herramienta para sus clases, la utilización del programa Paint, etc. En definitiva, nos dio a conocer diferentes recursos educativos para aprovecharlo en un futuro.

A partir de aquí, realizamos un cuestionario sobre las clases de informática:

1. QÜESTIONARI SOBRE LES CLASSES D'INFORMÀTICA

1- Què creus que aporten les TIC a l'educació artística, i l'aprenentatge en general?

Al meu entendre, l'ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) són de gran ajuda a les aules, perquè les podem utilitzar en l'aprenentatge dels nostres futurs alumnes com un recurs didàctic. Però, perquè en l'educació es puguin explotar els beneficis de les TIC en el procés d'aprenentatge, és essencial que tant els futurs docents com els docents en activitat sàpiguen utilitzar aquestes eines.
Aquests recursos ens obren noves possibilitats per a la docència , com per exemple, l'accés immediat a noves fonts d'informació i recursos (en el cas d'Internet es pot utilitzar cercadors), de la mateixa manera l'accés a nous canals de comunicació (correu electrònic, xat, fòrums...) que permeten intercanviar treballs, idees, informació, processadors de text, editors d'imatges, de pàgines web, presentacions multimèdia, utilització d'aplicacions interactives per a l'aprenentatge, etc .
En referència a les TIC en l'educació artística, l'ús de la tecnologia pot ser molt útil, ja que permet a l'alumne experimentar amb materials digitals. Les noves tecnologies han propiciat el desenvolupament de recursos diferents i originals, perquè l'estudiant treballi l'àrea plàstica i visual des d'una nova perspectiva:

  • Permeten visualitzar nombroses produccions artístiques ( pintura, escultura, fotografia, cinema, etc.) A què hauria estat impossible o molt difícil accedir per altres mitjans.
  • Incorpora noves eines (programari) que complementen les tradicionals en el procés de creació artística.
  • Ajuden a l'adquisició de noves competències digitals d'utilitat per a la seva aplicació en altres àrees de coneixement.
  • Davant l'allau d'informació digital i interactiva, l'assignatura d'Educació Plàstica pot ser el canal idoni per ensenyar l'estudiant a valorar-la i interpretar-la de manera adequada i crítica.


2- Sobre les activitats dissenyades pels diferents museus i fundacions d'art contemporani: Quins et semblen més interessants? Quins utilitzaries a l'aula?

Les activitats més interessants que jo considero són les del museu virtual del Prado, ja que permeten endinsar-se en el museu a través de galeries virtuals, vídeos, passejades tridimensionals, històries, narracions i sobre tot, fan activitats interactives per entretenir als infants al mateix temps que aprenen detalls interessants.
Per exemple, una de les activitats és l’anomenada “De la parte al todo”, on els nens han de descobrir a quina obra pertany un del fragments exposats (un detall de l’obra). D’aquesta manera els infants aprenen a veure l’obra amb deteniment i poden reconèixer les obres per els seus detalls i interioritzar-les a través de l’observació.
En la meva opinió aquesta última és una de les més importants avantatges que ens ofereix el museu virtual, ja que són molts els museus que més d'oferir una visita virtual ens aporten jocs o materials educatius que permet integrar els continguts de l'assignatura d'una forma amena i atractiva.

3- Sobre els programes, paint o pencil, comenta o argumenta de quina manera es podria introduir en el currículum d'educació artística.

La incorporació al currículum escolar dels programes informàtics com el paint o el pencil, pot constituir-se com un mitjà més de creació i apreciació (eines de dibuix, fotografia, disseny, etc.) i contribuir clarament a la motivació per l'àrea de Visual i plàstica.
Per tant, aquest recurs, per exemple, permet la creació de representacions personals del paisatge, així com també la modificació d'obres digitalitzades, i a més, apropen l'alumne a la feina de disseny en l'àmbit professional. Així que seria una bona opció introduir aquests programes en el currículum escolar.

4- Has de fer una presentació Prezi, ho has utilitzat anteriorment? Quin serà el tema escollit per a Visual i Plàstica?

Anteriorment, mai he utilitzat el programa prezi per fer una presentació, però tinc moltes ganes d’aprendre com funciona, ja que companys meus ho han utilitzat i m’han agradat molt les seves presentacions.
A més, considero que Prezi és una interessant aplicació on podré crear presentacions multimèdies, mapes o quadre conceptuals, les quals resulten molt originals i creatives. Crec que aquest programa pot ser molt útil per els professors, ja que pots explicar un tema d’una forma més atractiva per els alumnes.
Respecte al tema de la meva presentació Prezi, encara no ho tinc del tot decidit, però tindrà a veure amb les TIC.

5- Pel que fa al blog, comenta des que plataforma vas a realitzar-la: Blogger, Blogspot, Blogia.... Qui formeu el grup? Com ho aneu d'enfocar?

El meu grup està format per Verónica Fernández i jo. La plataforma que utilitzarem segurament serà des de el Blogger, ja que ens han dit que està bastant bé i que és fàcil de manejar.
Aquest blog estarà enfocat a les TIC, per què pensem que és un tema molt ampli i essencial per a totes les assignatures del currículum escolar i en especial per a l’educació artística.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Realización de un blog sobre educación artística 

Otro de los trabajos a realizar fue la construcción de un blog. Verónica y yo nos pusimos manos a la obra y decidimos hacer un blog relacionado con las TIC, ya que era el tema que en ese momento estábamos dando. Por lo tanto, nos organizamos y cada una decidió hacer dos entradas.

A continuación muestro el enlace de nuestro blog:

En este blog hacemos una reflexión de la importancia de las TIC en la educación artística, además hablamos de diferentes recursos o programas que podemos utilizar en un futuro cuando seamos profesores.

Éste ha sido el primer blog que he hecho. Al principio me costó manejarlo, pero después cuando ya le cogí el truco me gustó bastante, por eso he querido realizar este blog para mi portafolio.

3. Presentación Prezi

Otro de los trabajos fue realizar un Prezi. Igual que en el caso del blog, anteriormente nunca había utilizado esta herramienta. Debo decir que he quedado muy satisfecha de haber aprendido su funcionamiento, porque el año pasado vi varias presentaciones Prezi de compañeros y tenía la curiosidad de saber como utilizarlo.

/http://prezi.com/ayrtrorpc9qx/los-beneficios-de-la-educacion-artistica/

En este Prezi he querido hablar de los beneficios y de la utilidad que tiene la Educación Artista, ya que la gente piensa que es una asignatura que no vale para nada, y es todo lo contrario y más para la etapa de primaria.


No hay comentarios:

Publicar un comentario